Форум фотографов. https://forum.znyata.com/ |
|
Встреча с легендой.https://forum.znyata.com/viewtopic.php?f=12&t=2530 |
Страница 47 из 90 |
Валерий Лобко [ 09 янв, 08 21:19 ] | |
Joerg Maxzin "Interface", Fotografie (Lambda), 62 x 90 cm, 2007 Galerie Sparkasse Schwabmünchen, 2007 "Formation", Fotografie (Lambda), 100 x 200 cm, 2005 Kunstverein Bobingen "Returning", Fotografie (Lambda), 100 x 400 cm, 2005 St. Egidien Kirche, Nürnberg, Deutsche Gesellschaft für Christliche Kunst, 2006 "Binding", Fotografie (Lambda), 150 x 100 cm, 2005 Kunstverein Bobingen http://www.joerg-maxzin.de/vita.html См. также информацию и три крупных иллюстрации здесь: http://photo.box.sk/autor.php3?id=3154 Joerg Maxzin training as a wood sculptor before his studies at the Munich Art Academy can absolutely be felt in his photographs. Earth-tone shadows, brought to life in his photographs, develop an almost bodily presence, the border between shadows and people often indefinable in his dense works. As if they were one, cause and effect melt, the rules of physics are overridden. People turn into patterns, patterns into bodies and bodies into linear entities. Everything flows, floats and swings in a meditative elegance that is assigned another level of meaning through their titles… |
Валерий Лобко [ 09 янв, 08 21:43 ] | |
Hitler's Kiss Digital Print, Edition 8 + 2 A/P, 2006 Раздел китайской фотографии у Кольберга включает и такую реплику: For me, some of the most exciting photography is currently coming from China… Это он про такого автора, как Liu Zheng …выбрал достаточно случайные работы, он известен по нескольким сериям другого рода: Ancient Battle, Digital Print, Edition 8 2 A/P, 2006 Snuff Film Digital Print, Edition 8 + 2 A/P, 2006 http://www.pekinfinearts.com/artists/artists.php?id=16 http://www.pekinfinearts.com/artists/li ... hengcv.pdf http://www.jmcolberg.com/weblog/contemp ... photograp/ |
Валерий Лобко [ 09 янв, 08 23:27 ] | |
Как-то уже пару раз всплывала фамилия Дорфман, и я все думал о том, нет ли связи между Д.Д. и Еленой Дорфман. Оставлю закладочку на всякий случай: Elena Dorfman Photography Fandomania http://www.elenadorfman.com/art/fandomania/index.html Still Lovers http://www.elenadorfman.com/art/still-lovers/index.html Публикации и обзоры: http://www.elenadorfman.com/art/press/index.html Книги: http://www.elenadorfman.com/art/books.html В 2008-м планируется: Camera Obscura, Madrid, Spain, Fandomania (ital.), opening January 17th |
Валерий Лобко [ 10 янв, 08 21:20 ] | |
Baxt В череде интервью Conversations Archives у Кольберга, имеется, как выясняется не просто интервью с Эндрю Микшисом, а очень большое интервью. Ира вчера ночью отправила на краковский фестиваль подборку работ, среди которых имеются и просто замечательные, и просто шедевры. Работы — из цыганской серии. Стоило бы посмотреть эти новые вещи. Что конкретно вывело ее на эту тему (студенческий проект у Андрея Ленкевича), я не знаю, но в выставке «неСуществующей Европы» не одна работа из нее была: http://forum.znyata.com/viewtopic.php?p=21976#21976 Кольберг пишет: When I first saw Andrew Miksys' Baxt I realized I was dealing with something a bit different. Let's face it: Most people only know the Roma ("gypsies") as a comedic backdrop from the movie Borat, and there still exist considerable stereotypes (and worse) about them. So I asked Andrew whether he would be up for a conversation about his work. Jörg Colberg: You spend a considerable amount of time in Lithuania, a country which also features quite prominently in your work. I'd be curious to learn why. Andrew Miksys: My father was born in Lithuania. He was very young when he fled Lithuania in 1944 with my grandparents to escape the Soviet invasion. They were middle class Lithuanians and feared being deported to Siberia. After a 50-year absence my father returned to Lithuania in 1995 to visit our relatives. I really didn't know that much about Lithuania and I went along reluctantly. Right away, though, I realized that it would be an interesting place to photograph. Lithuania was still a bit frozen in time. A lot of the villages hadn’t changed much in hundreds of years, and there were remnants of the Soviet Union everywhere. Since my first visit Lithuania has moved with stunning speed from a former Soviet republic to a thriving EU member and I've found a lot of material to photograph… Еще: …AM: About half way through my stay I came across a Roma family in Vilnius. I had no idea there were Roma in Lithuania and was surprised to find them here. I started to do more research and discovered that there were small groups of Roma in Vilnius and in many villages throughout Lithuania. At first it was very difficult to gain their trust. The Lithuanian press has done a great job demonizing the Roma and they're very reluctant to speak to journalists and photographers. Over time, though, I was able to make contacts and photograph. Once I got to know Romani people I realized very quickly that they are warm and generous people. My mother's side of the family is Italian and the Roma often remind me of my Italian relatives – very loyal to family, always wanting to feed you, talk to you, etc. I think it also helped that I gave people copies of the photographs I took of them. In almost any Roma home you'll find family photos everywhere and I think they appreciated this gesture. Now I'm often asked to photograph weddings and funerals in the Romani community… Микшис говорит об авторах, которые оказали на него влияние, в частности, назван Jerome Liebling: My early studies with Jerome Liebling also had a big influence on my work. ( http://www.jeromeliebling.com/ ) Загляните в конец интервью — очень интересные вещи проговариваются. http://www.jmcolberg.com/weblog/2007/06 ... .html#more http://www.jmcolberg.com/weblog/conversations/ http://www.andrewmiksys.com/ |
SergL [ 12 янв, 08 16:21 ] | |
Bert Stern "Marilyn's Last Sitting" | |
на ruguru замечательный пост о последней фотосессии Мерилин Монро — Bert Stern "Marilyn's Last Sitting". начать лучше отсюда: А.Буров Последняя (кино) фотосессия Мерилин Монро: http://www.kinozapiski.ru/article/7/ потом собственно пост: Bert Stern "Marilyn's Last Sitting" http://community.livejournal.com/ruguru/660588.html Bert Stern "Marilyn's Last Sitting". Part two. http://community.livejournal.com/ruguru/660892.html единственный минус — посты довольно «увесистые»... |
Валерий Лобко [ 12 янв, 08 19:44 ] | |
Paul Kopeikin Gallery — Andrew Miksys Buses © Andrew Miksys, Buses, 2 © Andrew Miksys, Buses, 5 © Andrew Miksys, Buses, 6 © Andrew Miksys, Buses, 10 http://www.paulkopeikingallery.com/arti ... m?index=26 |
Валерий Лобко [ 12 янв, 08 20:56 ] | |
Ранее упоминалось, ссылка списка l.a., рукотворные шедевры: http://www.21stphotography.com/process.htm The Platinum Series The Platinum Series of fine books represent the best we at 21ST have to offer. The hand-coated platinum print is esteemed as one of the most sumptuous and expressive forms of photographic imaging. Platinum prints provide the most expanded tonal scale of all graphic arts. They radiate a gentle warmth, detail even in the richest shadows, delicate whites, and an almost three-dimensional image depth. Since they require considerably more effort and the use of expensive precious metals, platinum images tend to be rare and unique. They stand today as one of the most ethereal and graceful forms of photographic expression, and a preferred medium of the masters. Editions in the Platinum Series of fine books can often take two to three years to complete. This timeline begins with the initial proposal to the artists and writers, followed by decisions on integrated bindings and handmade papers, laborious letterpress type-setting and printing, all leading up to the final assembly of each individual book. The end results are books that continue to win universal acclaim from collectors, critics and museum professionals from around the world. It is not uncommon for titles in the Platinum Series to sell out before they are even delivered to our collectors or for the value of these books to more than double in the course of a single year. It is the goal of the Platinum Series to bring the finest visions and voices together between the covers of the world’s most refined, handcrafted books. 21ST Editions — Publishers of Fine Art Photography Book PLATINUM SERIES John Metoyer Blood Migration Jefferson Hayman & MacLean Gander The New City Michael Kenna & Henry Adams Mont-Saint-Michel Greg Gorman The Odes of Pindar Sheila Metzner & Hart Crane The Bridge Flor Garduno The Sonnets of Shakespeare Eikoh Hosoe & Charles Baudelaire Flowers of Evil Sally Mann Sally Mann Arthur Tress & Guillaume Apollinaire Memories Robert & Shana ParkeHarrison & Morri Creech The Book of Life Listening to the Earth Joel-Peter Witkin & William Blake Songs of Innocence & Songs of Experience Sheila Metzner & Walt Whitman New York * Sally Mann Sally Mann Sally Mann Robert & Shana ParkeHarrison & Morri Creech The Book of Life Listening to the Earth Listening to the Earth, platinum prints by Robert ParkeHarrison, poems by Morri Creech http://www.21stphotography.com/platinumseries.htm |
Валерий Лобко [ 15 янв, 08 14:30 ] | |
Вспоминаю вчерашнее открытие в «Русской галерее», куда экспозицию из университета удалось перенести довольно адекватно (и даже услышал, что смотрится лучше). Зрители и слушатели были очень благодарные и отзывчивые. В этом смысле открытие было просто замечательным. Снимки какие-то выложу на профильную ветку. Думаю, что все же идеальный вариант — тщательная и продуманная работа для хорошо понимаемого зрителя и с доминантой его ожиданий. Тем более, когда видишь вот такие примеры: Robert Wilson: Voom Portraits, 2007 Installation View Ace Gallery Los Angeles Это ACE GALLERY, также участник l.a., на страничке Роберта Уилсона ( http://www.acegallery.net/artistmenu.php?Artist=17# ): 65" Plasma Screen, Custom Speakers, HD Media Player 5’ 5” (H) x 3’ (W) x 4” (D) Robert Wilson: VOOM Portraits, Ace Gallery 2007 Собственно, все это по поводу того, что параллельно наблюдаю курс у искусствоведов «Музеи и галереи», где невыносимотрудовыносливая финская девушка в рамках жесткого планирования и, как кажется, совершенно ефрейторской муштры, устраивает в захваченной 128-ой аудитории выставочное пространство со специальным же обрудованием. Которым можно будет воспользоваться. Такая вот тихая радость. |
Валерий Лобко [ 15 янв, 08 14:58 ] | |
Christine Roth, 2003, C-Print, 89"(H) x 72"(W) | Edition of 5 Это все в той же галерее… Martin Schoeller, по поводу которого был скорее технический разговор на дистанционном курсе. Автор, тем не менее, заслуживает пристального внимания, такого же примерно, как и его подход к съемке: Facial Texts: Mostly Legible, Riveting All By Nico Machida Informed by early exposure to both the populist eye of Annie Leibovitz and the formal austerity of Bernd and Hilla Becher, Martin Schoeller’s photographic portraits fill the rooms of Ace Gallery Beverly Hills with a tone of accessible gravity. Schoeller’s subjects are mostly familiar—well-known actors, politicians, musicians—and every so often unrecognizable; but all are presented via an unflinching close-up that at once decontextualizes and sharpens its contents. As a result each C-print proves a compelling visual text in its own right, an opportunity to precisely examine the complexities and contradictions of faces. But when hung in a large group, as they are now at Ace Gallery Beverly Hills, Schoeller’s photographs take on a haunting prosthetic agency, as if gazing back at the viewer from so many points.Their sustained intensity is at once potent and uncanny, especially in the Gallery’s vast central space, where the iconic Jack Nicholson (2002) joins the disfigured anonymity of Joseph Mosner (2004) in a panopticonic chorus of fixed, searching eyes. Here, as everywhere in the show, one crisp, frank, monumental image is arrayed after another, cohered around a logic of rigorous seriality, a potent spareness. One almost forgets that many of these are famous faces, as it becomes increasingly clear that Schoeller’s deft, assured representational style is very much this show’s point. September 9, 2007 http://www.acegallery.net/reviews/schoe ... review.pdf Missy Elliot, 1999 C-Print, 61 1/2"(H) x 50"(W) Edition of 3 | 43"(H) x 35"(W) Edition of 7 | 24"(H) x 20"(W) Edition of 10 Ace Gallery Beverly Hills, 2007 Angelina Jolie, 2004 C-Print, 61 1/2"(H) x 50"(W) Edition of 3 | 43"(H) x 35"(W) Edition of 7 | 24"(H) x 20"(W) Edition of 10 Ace Gallery Beverly Hills, 2007 Jack Nicholson, 2002 C-Print, 61 1/2"(H) x 50"(W) Edition of 3 | 43"(H) x 35"(W) Edition of 7 | 24"(H) x 20"(W) Edition of 10 Ace Gallery Beverly Hills, 2007 А вообще там масса гораздо более впечатляющих наготой портретов… К примеру: Christopher Walken, 2000 C-Print, 61 1/2"(H) x 50"(W) Edition of 3 | 43"(H) x 35"(W) Edition of 7 | 24"(H) x 20"(W) Edition of 10 Ace Gallery Beverly Hills, 2007 Есть и очень проникновенные работы… http://www.acegallery.net/artistmenu.ph ... Artist=41# Martin Schoeller, 2007, Installation View, Ace Gallery Beverly Hills |
Валерий Лобко [ 17 янв, 08 21:34 ] | |
Изустное кино Сижу вот, разбираю почту на родине и пресс-релизы… Несколько закладок попутно на темы по соседству. «Существующаяя Не-Европа»: выставка о Минске: http://forum.znyata.com/viewtopic.php?p=23661#23661 За три моря / фотовыставка: http://forum.znyata.com/viewtopic.php?t=3822 Пришло сообщение от Дмитрия, времена «Белорусского Климата» возвращены определенным образом, вот как. Мы как раз с Ириной Сухий возвращались вчера из Вильнюса душевно так, всего лишь один протокол и одна проникновенная беседа. Вспоминали и съемки «Белорусского Климата», в том числе в связи с проектами Kahn / Selesnick ( http://forum.znyata.com/viewtopic.php?p=22395#22395 ). Жаль, что ее имя не звучит сейчас в связи с этой инициативой. (Поговорил сейчас — говорит, что поздно пришло приглашение…) * «Во как! )) В Мальмё, впервые в Швеции, пройдет «Фестиваль изустного кино». 12 января в культурном центре «Inkonst» соберутся писатели, режиссёры и художники из Швеции и Беларуси, чтобы показать свои фильмы, «снятые» в их воображении. Фестиваль организован издательством «Рамус» (Швеция), специализирующимся на издании переводной литературы и культурным центром «Inkonst» при поддержке Шведского института, отдела культуры муниципалитета Мальмё и содействии отделения посольства Швеции в Минске. Участники фестиваля: Астрид Тротциг, Пер Энгстрём, Анна Ёргенсдоттер, Дмитрий Плакс, Енни Тунедаль, Андерс Банке, Филипп Чмырь, Дуглас Хольмквист, Дмитрий Строцев и Игорь Корзун. Изустное кино — концепция, сформулированная в 80х годах в Беларуси арт-группой «Белорусский климат» которая занималась поиском различных форм в изобразительном искусстве, фотографии, музыке, литературе и кино. Снимать кино дорого, и белорусские художники попробовали вместо этого делать «изустное кино» — передавать воображаемые фильмы «из уст в уста» — и кинофестивали. Писатели и художники рассказывают свои фильмы со сцены, фильмы, созданные в их воображении, которые никогда не были и не будут сняты. Изустное кино открывает новые возможности, не ограничивая художника в средствах и формах. Здесь можно почувствовать запах показываемых сцен, а Богарт может сняться вместе с Шверценеггером. Ко всему этому можно добавить немного экспериментальной музыки и приправить необычной формой представления (перформанс в городе или на природе, и т.д.). Последний фестиваль изустного кино в Беларуси состоялся в 2003 году и был приурочен к 15-летию арт группы «Белорусский климат». В этом году планируется очередной фестиваль в Минске». * Процитирую еще из ранних страниц «Легенд»: Что касается Игоря Корзуна, то он не всегда выступал от имени белорусских пивоваров, как теперь сообщают медиа. «Проект совмещает в себе музыку барабанов и бас-гитары, видеоряд из фотографий цифр на домах и люк ов , а также начитку. Причем за видео и текст отвечал Игорь Корзун, давний друг Drum Ecstasy и один из основателей известного отечественного андерграундного арт-объединения “Белорусский климат”. Премьера программы состоится в Берлине, любимом городе музыкантов…» Не забудьте и о «Фото хокку», проект Дмитрия Плакса и Игоря Корзуна…. Еще писала Марина КУНОВСКАЯ : «Акварельные мужские танцы»: Граждане, интересующиеся современной поэзией, узнают поэта Дмитрия Строцева, его перманентно возобновляющиеся литературные чтения «Новые мехи» и специально модулированный голос во время сольных выступлений. Те, кому ближе визуальные жанры, назовут имя модного графика Игоря Корзуна. Рекламисты — Евгения Юнова, креативного директора в крупном рекламном агентстве, шоумены ценят мастерство художника по свету Александра Кравцова. Иные уж далече: Алексей Новицкий варит сталь в Канаде, Мирослав Ниссенбаум делает мультимедийную графику в США, МаратДжумагулов работает переводчиком в Казахстане, Дмитрий Плакс занимается литературой в Швеции, Дмитрий «Батон» Литвяков, говорят, полностью ушел из социума в виртуальный мир. Единственная женщина в команде — Ирина Сухий, в ту пору фотограф, теперь лидер экологической организации «Экодом». Из братства «Белорусского климата» она вынесла убеждение: заниматься в жизни нужно тем, что тебе интересно, только тогда все получится. — Все начиналось в 1987 году, когда мы приходили тусоваться в подвал фотоклуба «Минск», — вспоминает Филипп Чмырь. — Каждый из нас уже пытался экспериментировать в каком-нибудь из жанров, и мы решили объединить усилия. Сначала была фотовыставка в кинотеатре «Пионер», затем, в 1988 году, скандальный фотопроект в Доме кино и первый концерт на сцене Дома профсоюзов. Делали перформансы и хэппенинги, устраивали совместные фотосессии. Если ты не участвовал в выставке как фотограф, то был фотомоделью для товарищей. Очень скоро оказалось, что наши занятия интересны не только в Минске, и мы стали выезжать «на гастроли» — в Грузию, Данию, Германию, Голландию. Проводили фестивали изустного кино, устраивали выставки в парке Горького и концерты под мостом. Теперь собраться сложнее, но проект живет. Ближайший план — фотохэппенинг «Ночные мужские танцы». |
Валерий Лобко [ 18 янв, 08 14:23 ] | |
Галерея в Сиэттле из списка l.a, Benham Gallery. Есть известные имена, есть имена не на слуху, но авторы достаточно интересные. Любопытна страничка Patron Page, с такой вот репликой она: Because artists rarely see where their sold pieces reside, our patrons have graciously agreed to share their installations with our artists and viewers: Второй тут — David Fokos, о нем уже был разговор как-то. В самом деле, интересно, как работы далее живут: http://www.benhamgallery.com/artists/patron/patron.html В числе авторов галереи имеется Rachael Romero с объективом, чем-то напоминающим простую линзу, но не дотягивающий до нее. Неприятязательные картинки пробретают галерейную ценность почти автоматически… http://www.beaconfirehousegallery.com/romero.htm Это дивное оптическое устройство поработало и на серии sacred texts, что в целом навевает благостные соображения и о том, что мастерство художника определяет все. Или почти все… См. подробнее здесь: http://rachaelromero.moonfruit.com/ И о том еще, естественно мысль, сколько же грошиков можно направить на всякие приятные вещи вместо трат на дорогущую оптику, которая на самом деле, помимо приятностей обладания и всяких греющих взор особенностей железно причисляет автора в бесконечные ряды фотографических обывателей. Фактура и буквализм вместо очевидной любому духовности. Без какого-либо шанса на уютное место в хранилище провинциальной Benham Gallery… А там имеется такая Peggy Washburn, с неутоленной любовью к математике. Но не только: Peggy’s work is inspired by classical mythology, studies pertaining to memory and mathematical definitions. http://www.benhamgallery.com/artists/washburn.html Хороший раздел ссылок там еще, в Benham Gallery: http://www.benhamgallery.com/links/index.html Peggy представлена и beacon firehouse gallery, похоже, навечно закрытой до весны 2006-го… http://www.beaconfirehousegallery.com/w ... Ghosts.htm |
Валерий Лобко [ 18 янв, 08 14:41 ] | |
2007 — 19 inches square, pigment on paper Peggy Washburn, Mixed Media Paintings Tangential Relationships 2007 — 24x24", beeswax and pigment on wood 2007 — 12x22", beeswax and pigment on paper 2007 — 12x22", beeswax and pigment on paper 2007 — 12x22", beeswax and pigment on paper http://www.peggywashburn.com/newpages05 ... ameset.htm |
Валерий Лобко [ 18 янв, 08 15:58 ] | |
Leora Laor, Untitled #100 2002-2004 Andrea Meislin Gallery, еще одна галерее из списка l.a. Leora Laor (1952, Lives and works in Jerusalem) Image of Light #12 2004, Digital C-Print Image of Light #4 2004, Digital C-Print Image of Light #28 2004 Image of Light #3 2004 Digital C-Print Untitled #101 2002-2004, Digital C-Print Untitled #128 2002-2004, Digital C-Print http://www.andreameislin.com/index.php? ... ject_id=79 |
Валерий Лобко [ 18 янв, 08 16:05 ] | |
Ochre Room 2004 C-Print Andrea Meislin Gallery — Yuval Yairi Очень эстетская документация; есть большие по размеру версии: Basement with Typewriter and Bottles 2004 C-Print Room 27 with Schlesinger Box 2004 C-Print |
Валерий Лобко [ 19 янв, 08 20:16 ] | |
Etherton Gallery | Elegant Wisdoms Заканчивается выставка работ трех авторов, в числе которых — Kate Breakey, о ней уже был разговор. Живет в Америке, родом — из Австралии… все же благодатная какая земля для талантов. Помимо птиц, цветов, растений… Живопись-фотография; многочисленно представлены одинокие кактусы… Cactus XVIII Судя по списку прошедших выставок, Kate Breakey входила в список авторов дебютной выставки этой галереи: Firsthand: Evocations of Figure and Form Jock Sturges, Kate Breakey, Ken Figueredo Примеры работ той выставки: Напомню: Small lives end every day—the unfledged bird fallen from its nest, the unwary lizard caught by a cat—as unnoticed in dying as they were living. Deeply moved by these small deaths since her childhood in South Australia, photographer-artist Kate Breakey has been photographing found animal remains since the mid-1990s, creating stunning, oversized, hand-colored images that—paradoxically—glow with life. Since 1980, Kate Breakey's photography has appeared in over thirty one-woman exhibitions and in over thirty group exhibitions in the United States, Australia, Japan, and France. It is also held in numerous public collections, including the San Diego Museum of Photographic Arts, the Houston Museum of Fine Arts, the Center for Creative Photography, Tucson, Arizona, the Harry Ransom Humanities Research Center at the University of Texas at Austin, the Australian National Gallery, the Art Gallery of New South Wales, and the Art Gallery of South Australia, as well as various private collections. Currently, Kate Breakey lives and works in Tucson, Arizona. http://www.ethertongallery.com/html/exhibit/breakey.htm http://www.ethertongallery.com/html/arc ... thand.html См. и оригинальную подборку работ в STEPHEN L. CLARK GALLERY: http://www.cowboyfineartphotographs.com/ Вообще работы Kate Breakey представляет шесть галерей; для работ в в больших тиражах (40 экз) нашел цену £369.01 (на http://www.originalprints.com/ ) |
Валерий Лобко [ 19 янв, 08 22:43 ] | |
as18 Европа понемногу просыпается… После молниеносного показа в Париже примерно в те же сроки, что и громкая фотоярмарка, Frank Hülsbömer устраивает такой же стремительный показ в Берлине: Anatomie der Fläche / Piktogrammstudien Frank Hülsbömer M12 Berlin-Alexanderplatz D. Berlin, 31 Jan-02 Feb 2008 as64 Смотреть и читать: http://www.magda-gallery.com/ang/hulsbomerang.htm http://www.frankhuelsboemer.de/page2/page2.html http://www.frankhuelsboemer.de/page7/page7.html http://www.frankhuelsboemer.de/page8/page8.html (Frank Hülsbömer: the anatomy of surface: in his new series entitled “the anatomy of surface”, frank hülsbömer fills his surfaces with a semantic depth which appears diametrically opposed to the idea of surface itself. here surfaces are led to simulate objects via curves and kinks, alternatively becoming independent zones, configurations or positions, juxtaposed as they are with neighbouring surfaces and objects in contrasting shades. the photographs are digitally unmanipulated and only print optimised yet their rendering-like aesthetics suggest a binaric origin. connotations of bauhaus and russian avant-garde appear but, at the same time, hülsbömer ironizes their search for abstraction via fragmentation and reduction. one is reminded of the physical theories of the past century, yet these photographs constitute an independent visionary entity. all in all, hülsbömer’s work appears to have undergone an artistic development from an subjective capturing of existing spaces to the conceptually creative. the exhibition also includes the “remix” series, which contrasts one external and one internal image in a sequence of diptyches, comprehensibly charting the artist’s reversal — by association. magda danysz is also showing a series of works named: “family constellations” which is part of hülsbömer’s pictogram studies) |
Валерий Лобко [ 20 янв, 08 19:17 ] | |
Cosplayers / 2004 Еще перед информацией о новом показе интеллектуальных штудий форм и поверхностей забрался на страничку Vitamin Creative Space, где попались работы Cao Fei (1978 г.р., Guangzhou Academy of Fine Arts). Cao Fei фигурирует как юный китайский фотограф; в России показывались ее видео и скульптурная инсталяция. На Vitamin Creative Space указывается: 2006 Cao Fei was selected as most potential young artist in 2006 by CCAA ( http://www.vitamincreativespace.com/en/ ... artistId=9 ). Вообще после этого Vitamin'а настроение резко портится — вместо положенно одной Академии искусств у них, как кажется, ввиду безусловно больших масштабов страны, академиев этих — как собак нерезанных. Так вот, Cao Fei, вместо того чтобы заниматьтся себе тихо чистым добрым искусством, снимая какие-нибудь бесконечной красоты пейзажи или гуаньчжоуских гламурных див, озабочена проблемами традиции и современности: We brush past history and tradition. We shake hands with them, we nod at them. It seems we can only be parochial and only sense the nonce. Our lostness manifests itself in handling the relationship between life and ourselves as an amusement. Thus, fun replaces our lostness and our being duty-bound not to turn back becomes such apastime too. We need to take colonists' attitude to re-colonize ourselves. We are the demiurges of era and the object of amusement all at the same time. Between the tradition and the modernity, there is no room for us to choose. They weigh the same for us, because we can't see the future and don't know the past. Lacking sense of duty and sense of guilt, we become passers-by of this age and rush through the history. Being too indifferent and too obsessed with acting, we become haughty celebrities of this age. Being honest and frank, we become victims, fragile and weak. Together we create the temperament of this age, those ingenious details, airy expressions and spectacles of over-consumption and thorough display of happiness. Is it we that are holding the age, or is it the age that starts to hold us? Let's set off from "us" and try to interpret the new youngsters' attitude towards life in China. Vessel Floating in the Meandering River Это такой манифест у нее к серии Games / 2000 Vessel Floating in the Meandering River Да и к сериям Storage Box / 2001 м Fresh / 2002 — он же: Bubble Tea Not Going Home Today Возможно, у нас эта проблема просто не стоит, поэтому и заботиться особенно нечем, не знаю. http://www.caofei.com/works/photography/ |
Валерий Лобко [ 21 янв, 08 19:05 ] | |
В связи с разговором об альбомах о Минске, пару ссылок. Надо бы все же до старых негативов добраться, если заботами Академии их все же не выбросили, поискать снимки Зенона Станиславовича с камерами на груди времен «Толоки». Любители интересных фактов могут также найти письмо Позняка в «Советское фото», было опубликовано как мнение профессионала о пользе среднего формата и, в частности, «Искры» 6x6. О фотографии см. специально очень любопытную информацию («…У мяне іх сотні тысяч, а мо і мільёны, гэтых нэгатываў. На вялікі жаль, гэта ня тут, а ў Менску): “Там дыхаюць тысячагодзьдзі…” Зь Зянонам Пазьняком гутарыць Сяргей Навумчык: http://www.zianonpazniak.de/publication ... turies.htm Светлана ссылочку присылала, там имеется информация и о фотографических книгах, в смысле, если перейти на обложку издания и потом дальше, то можно смотреть сканы. Зянон, Дарога (вершы і фатаграфіі) http://www.zianonpazniak.de/publication ... daroha.pdf Зянон. Вялiкае Княства. Паэма ў трох частках, фатаграфiях i вершах http://www.zianonpazniak.de/publication ... 1small.htm Зянон. Глёрыя Патрыя (вершы і фатаграфіі 80-х гадоў) http://www.zianonpazniak.de/publication ... patria.htm Б Р А С Л А Ў Ш Ч Ы Н А, Фотаальбом "Менск". Мн., 1967 (Выбраныя фатаграфіі з даўняга альбому) http://www.zianonpazniak.de/publication ... raslau.htm |
Валерий Лобко [ 21 янв, 08 19:29 ] | |
В связи с недавней ссылкой, такое вот дополнение: Images of the Year 2007 — Portrait / Wedding Winner: Martin Schoeller New York City By American Photo Staff January/February 2008 © Martin Schoeller, Schoeller's portrait of George Clooney. In portraiture, how close is too close? When does a photographer cross the line and invade personal space? Martin Schoeller's images cross that boundary, and the result is often uncomfortable, if not for the subject, then certainly for viewers accustomed to seeing portraits that flatter and hide as much as they reveal. Working for magazines such as The New Yorker, Schoeller has, in the words of one of our judges, "invented a new style of portraiture that eliminates the visual clichйs of celebrity photos." Placing his Mamiya RZ67 Pro II 6x7cm SLR two to three feet from his subjects, Schoeller finds the unexpected in the familiar faces of people like George Clooney, Dame Judi Dench, and Henry Kissinger, all of whom he shot on assignment in 2007. He uses a Mamiya 140mm f/4.5 macro lens, a moderate-telephoto focal length, so that he can come in close without distorting the face. Says Schoeller, "My goal is to make the picture about the face and the expression. It is an objective or neutral way of looking at somebody." That goal unites the German-born, New York-based Schoeller with the famed German husband-and-wife team Bernd and Hilla Becher, whose studies of water towers and factories Schoeller admires. His portraits present us with an entire edifice of personality, not a mere faзade. © Martin Schoeller Schoeller's portrait of Judi Dench. Schoeller's portrait of Henry Kissinger. |