Форум фотографов.
https://forum.znyata.com/

Встреча с легендой.


https://forum.znyata.com/viewtopic.php?f=12&t=2530
Страница 54 из 90

Валерий Лобко [ 03 апр, 08 10:26 ]

Открылся после обеда новый магазин… прямо по дороге домой… очереди, однако, как в Литве перед Рождеством, но чего не сделаешь ради дешевой кока-колы. В общем, фантастика на каждом шагу — все девушки в кассах — блондинки; выбрал самую симпатичную, руководствуясь железным правилом в первую кассу очередь не занимать.

Был прав — видел пример немедленного и неотвратимого наказания, такой важный на самом деле для жизни пример. В середину очереди, передо мной, показывая мне безобидную упаковку салфеток, попросился дядька себе на уме. Уже перед кассой на упаковку салфеток лег не так чтобы увесистый кусок сыра. Потом… в общем, была разборка — толстенная пачка салфеток стоила вовсе не те 800 рублей, на которые рассчитывал бойкий сожитель по району. К счастью, моя кока-кола дороже не стоила…

Маленькое нравоучительное приключение выбило меня несколько из колеи — я собирался сразу записать впечатления от «Частного сектора». А так, как видите, пришлось отложить на утро.

Было замечательно — тебе открывают зал… тишина. Долгое мое зависание на выставке вызвало интерес у вахтера; мы поболтали о том и о сем. Даже пришлось делиться ощущениями.

…сказала, что было много людей на открытии, посоветовала потом для сравнения подняться на другую фотографическую выставку для сравнения — там пейзажи… голос ее при этом даже чуть дрогнул. Это мне напомнило давнюю выставку, которая была в каком-то из дворцов (автозаводском или тракторном) — там первыми зрителями были сотрудники дворца, которые из всех творческих рыданий выбрали однозначно «Дорожки» Аркадия Бирилки.

Творил бы человечище далее в том же духе, глядишь, был бы у нас свой мастер жанра, а так — жалкий фотошопный «арт» под сурдинку затасканных страниц пролетарской теории…

Да, пейзаж, это наше все…

По первичным признакам если, то мне понравилось. С пространством была работа — я бы не занимал, возможно, эти места у окон — адекватное решение там требовало все же большего времени. С другой стороны, именно эти работы Сергея зрительно запоминаются, хотя интереснее меньшего размера снимки на квадратной колонне — я их смотрел последними. Похоже, именно эти вещи тронули меня больше всего.

И, если по таким простым впечатлениям, это как у добрых людей вахтеров с пейзажами, до которых я не добрался, то цифровые снимки другого Сергея, одна-две-одна работа у Андрея Дубинина, телефон Михаила замечательный, несколько работ у Ольги.

У Андрея — хороший уровень подачи, понравилось.

Далее, на уровне более рациональном.

Дальняя стена — работы Сергея Кожемякина — собственно, единственное попадание, где фотография, хотя и с некоторым перебором, вшита и в пространство, и в выставку и в концепцию, не знаю, как с концептуальностью. Мне понравилась сценарность первых вещей, но перебор как раз в этом — убери лишний лист, и снимки из старого альбома образуют куда более целостный c «бабочками» и нервно забирающий тебя ряд.

Возможно, нарочито свинцовая печать цифровых снимков… напрягало, честно говоря, но зато эти работы Сергея напомнили его другую удачу — на выставке «Эхо Чернобыля»… про которую я вот только теперь стал думать без содрогания — Миша Педан, на встрече в «Школе фотографии», если помните, как раз говорил о той конъюнктуре, которая разъела невинную в этом отношении фотографию из бывшего СССР.

Да.

Вертелся я долго вокруг колонны с безымянным домом… какая-то каша, но, надо отдать должное, на пару обходов снимки Ивана таки провоцируют. Самое время перейти на панорамы…

Приятному фотографизму формы у Андрея недостает довольно часто отбора, собственно фотографии.

«Сверхувеличения» Михаила, как кажется, проиграли в силу ухода от ожидаемого мной полароидного размера — камерность в данном случае дала бы важную перфектность, а так —заметная мелкая царапинка ломает органичность, шум еще не достигает абстрактности, но уже сказывается на идеальности формы.

Про соотношение размеров и впечатление если, то это Андрей Дубинин и Сергей Жданович, я имею в виду меньшие черно-белые Incertum. При этом визуально они не помнятся, но образуют очень сильное эмоциональное «последействие» — такое же, как (на рациональном уровне) у Сергея Кожемякина в цифровой «Одной жизни и одном дне».

В наибольшей мере в «Частный сектор», по моему мнению, вписались цветные подборки Даниила Парнюка и Сергея Ждановича. Но в первом случае — эффект отсутствия трансляции… что-то такое либо с размером, либо с подачей — я бы организовывал длинную линейку из этих работ вместо мозаики, которая создает полное впечатление необязательности разглядывания каждого фрагмента. Тут как раз на ум приходит Sascha Weidner ( http://www.saschaweidner.de/home.html ), я имею в виду загадочность, дискретность показа многочисленных работ на сайте и организацию их в подборки-книги.

В случае с Сергеем — интереснее по «отдельности» попаданий, но в этом как раз и определенная ловушка — банка с «Аленкой», те же сердечки самодостаточны, связь с персональностью кусочка пространства утрачивается, сам по себе «обычный» цвет и та же мозаика подачи не работают на созвучность, приводят к сильной расфокусировке внимания. В результате — бросаешь смотреть, все кажется слишком случайным и фрагментарным, нет должной трансляции. Жаль.

…будь я на месте куратора, то только из работ Ольги, где только денег на это взять, попробовал бы даже в этом зале (проблемно все же) создать выставку концептуальной фотографии, не знаю, правда, как быть с частным сектором. Всего-то размер в метр-полтора, да и выборка более жесткая, чем у Ольги вышло…
Если же про такую мозаику, то «Идентификации» у Hellen van Meene кажутся более убедительными, да…

http://hellenvanmeene.com/photos/

Такое ощущение, что про кого-то я забыл написать…

Sergey Mikhalenko [ 03 апр, 08 11:01 ]

Валерий Лобко писал(а):
Такое ощущение, что про кого-то я забыл написать…

i.s.

Валерий Лобко [ 03 апр, 08 11:44 ]

Нет, про Игоря я помню…

…мне показалось только, что этот фрагмент экспозиции — как у Ивана Петровича, то есть игра в форму и эстетику подачи принципиальна… такая сильная отстраненность даже от своих переживаний.

Я даже на стуле посидел — очень удобный, кстати говоря.

Сидел, изучал вуаль на на негативах, пользовался одиночеством, как хотел. Т.е. вернул наклейку на стол, что-то еще упавшее подклеил, да.

Показалось, что в этой формально-литературной композиции не то, чтобы выхолощена фотография, но куда-то исчезло волнение, всегда неотнимаемое от ожидания результата… Сколько бы ты ни проявлял пленок, но открытая крышка бачка — откровение, смыкающее момент съемки и этот этап порождения изображения.

Тут же — такое анатомирование, музейность… Могли бы бабочки на игле, жучки, могло и не быть негативов вообще — достаточно ведь только обозначить место для них, и все. Такое финальное препарирование, не предполагающее никакого дальнейшего шага; негатив всегда — только промежуточная точка, на каое бы количество лет не затянулась история…

Крайне неудачным показалось размещение у стены, случайный фон — у Игоря на выставке в Берлине тогда, в 1994-м, была ведь специальная выгородка для прикосновения к пленке…

Валерий Лобко [ 03 апр, 08 12:06 ]

Пару цитат вот таких…Маша Гармаза спрашивала как-то у Андрея Ленкевича:

»

— Вы принимаете любые предложения о сотрудничестве или…

— Конечно, я взвешиваю все, что мне предлагают. Но дело не только в деньгах. Я могу работать, если интересно, и бесплатно. Сейчас, например, заканчиваю работу над созданием сайта, посвященного белорусской фотожурналистике. Надеюсь, что через неделю уже будет что показать…

— Но, кажется, в Беларуси уже есть подобный сайт…

— Да, есть фотопортал znyata.com. Но там в основном представлен арт. Он мне неинтересен. А фотожурналистика очень разная. У нас она более новостная. Я хочу снимать город, точнее городскую жизнь…

»

.......................

«В рамках фотобиеннале проходит куча мастер-классов.
29 марта, суббота, 19.00

Компания "Интерсинема" представляет:
Авторский фильм Анни Лейбовиц
"Анни Лейбовиц: жизнь через объектив фотоаппарата"/
"Annie Leibovitz: Life Through a Lens"»

http://winzavod.livejournal.com/198868.html

«У сераду 2 красавіка ў Кіеве адчыняецца мэдыя‑выстава «Суседзі»

Паводле задумы арганізатараў. выстава, якая пройдзе ў рамках фэстывалю сучаснай беларускай культуры «Беларуская вясна», дазволіць кожнаму наведніку акунуцца ў мэдыя‑прастору, у якім жывуць беларусы.

На выставе будуць прадстаўленыя фотаработы рэпарцёраў Юліі Дарашкевіч, Андрэя Лянкевіча, Ксеніі Авімавай, Натальлі Краўчук, Сяргея Грыца й Віктара Суворава…

На адкрыцьці выставы будуць прысутніцаць знаныя ўкраінскія й беларускія журналісты. а таксама аўтары выстаўленых фатаграфій».

«Interview with Annie Leibovitz, Photo Krzysztof Wojciechowski

http://fototapeta.art.pl/fti-ale.html »

Это все отсюда: http://liankevich.livejournal.com/

.......................

Попутно, с этих двух просмотренных в последнее время дневников:

Sony World Photography Awards 2008


http://www.worldphotographyawards.org/

Cultures on my street

http://www.street-cultures.eu/

Это — более реалистичный по шансам конкурс:

The competition
As Europe grows together in its diversity, the European Commission challenges YOU to capture your vision of intercultural dialogue and share it with the world in the competition “Cultures on my street”. All European residents, regardless of age or origins, are invited to participate. It’s as easy as grabbing your camera and stepping outside the front door.

Your photo
Inspiration for the theme could be found in the fields of education, religion, migration, science, culture, minority groups or youth. And remember, there are no borders to your imagination, so feel free to explore the possibility of retouching and editing your photos, or making photo collages and montages.

Read more about How to Enter and the photo requirements
http://www.street-cultures.eu/834.0.html

Read more on the Selection Process
http://www.street-cultures.eu/833.0.html

Read more about the Prizes
http://www.street-cultures.eu/832.0.html

Валерий Лобко [ 04 апр, 08 14:24 ]

Изображение

Главное — это последовательность:

Tour d'un monde 2000/07 — Photographies recentes
Georges Rousse
Galerie RX
F. Paris, 11 Apr-24 May 2008

Изображение
Vitry, 2007
Lambda print


Изображение
Grands Moulins, 2005
Lambda print
160 x 125 cm


«Georges Rousse in situ» by Dominique Roussel

In abandoned buildings across the world, before their destruction or their renovation, Georges Rousse has worked and installed his darkroom for more than 20 years. He has set up his nomad workshop in places into which he has infused new life and given it a new history. As the artist himself likes to say, « ...I call upon various methods of art : I am the designer of the project, the painter on-site, the architect by my interpretation of a given space and by the construction I organise there within, and finally the photographer who coordinates all these actions. »

«On the road with Georges Rousse» by Philippe Piguet

…this man is not a hero from a legend, he is an artist and photography is his artistic medium. Rousse's method quickly differentiates itself from the simple click-click photography of his predecessors and readily qualifies as being « artistic », followed by a rather well-researched fabrication process. [...]

For the past 25 years Georges Rousse has produced, as one would suspect, a considerable number of pictures and his work has existed in all different types of composition. From a figurative style to a clear geometric abstraction, from the use of certain patterns such as words, textual excerpts, details from topographical maps, reproductions of buildings, etc., his art reveals a tension between diverse antagonistic qualities. He employs both the distinct and the indistinct, the known and the indescribable, the opaque and the transparent, the physical and the metaphysical, shadows and light, and finally order and chaos.

Тексты полностью:

http://photography-now.com/popup_ausst_ ... gen=T58478

Постоянный раздел в Galerie RX:

http://www.galerierx.com/artistes/liste ... .php?id=21

Самый ранний цикл, 1987:

Изображение
Paris, Jeu de Paume, 1987
Cibachrome


Изображение
Paris, Jeu de Paume 2, 1987
Cibachrome


http://www.galerierx.com/artistes/liste ... php?id=117

Валерий Лобко [ 04 апр, 08 14:55 ]

См. специально:

Bending Space — Georges Rousse and the Durham Project

Capturing the creative genius of French photographer and installation artist Georges Rousse and following the artist and volunteers through a September 2006…

Изображение

http://www.rousseprojectdurham.com/

Изображение

…this is an intended illusion: what Rousse does is to paint these designs onto the abandoned spaces before taking the photo, correcting for such things as the slope of floors or the interruption of beams, so that the painted designs come together to produce the illusion of a simple, flat design floating on the surface of the photo.

This type of work is referred to as anamorphic art. It changes but is only viewable in its intended focus from one precise viewpoint. The projects involve not only painting, but also some construction of sometimes major proportion! Curved walls, angles of light all play into the finished project.

Видео: http://www.dailymotion.com/video/x216ms_georges-rousse

Peter Miller Gallery Ltd. : новые работы:

Изображение Изображение

Fujiyama, 2000
63¾" x 47f"
Mezy, 2000
60" x 48"
Chromogenic dye coupler print on aluminum


http://www.petermillergallery.com/work.php?id=20_0_2_0

Валерий Лобко [ 04 апр, 08 15:17 ]

Изображение

*
Еще:

слайды с дикторским текстом:

Georges Rousse: Project Durham

http://www.newsobserver.com/1241/story/493409.html

*
Georges Rousse-e
From Ruins to Light

Georges Rousse, who lives in Paris, makes his works in the ruins. He draws on the walls and the floors there. Then he takes a photograph of that drawing. That photograph is his work.

In 1995, January 17th, the Hanshin great earthquake disaster happened in Japan. After about six months, Georges Rousse was invited by the art people concerned, and visited Japan for making works in the buildings be to be pulled down, in the stricken area.

This video looks back on this project, the collaboration between Rousse and the others,with the activities of the executive committee and volunteer assistants.

www.ufer.co.jp/ufer/rousse/GR_e.html

Трейлер:

http://www.ufer.co.jp/ufer/rousse/movies/GRmov.html


*
Notes on the Denial of Perspective 03— Georges Rousse

While Georges Rousse has been painting rooms in a similar fashion to Varini, his work differs in that the photograph is the end point of the work. And where Varini relies solely on the applied paint surface to achieve the illusion of flatness, Rousse employs additional architectural elements to create situations like the following…

http://www.gravestmor.com/wp/archives/2 ... es-rousse/

Williams Center Art Gallery
October 26-November 21, 2004
Georges Rousse
Interventions


French artist Georges Rousse’s photographs of his architectural “interventions” do not reveal the complex interaction of perspective, illusion, and spatial relations he uses to create the images.

The Williams Center gallery served as a temporary studio for Rousse. Over a five-day period, working with paint, simple building materials, and the laws of perspective, he created an illusion that coalesced into a single vantage point as seen through the wide angle, 65 mm, lens of his 4x5 camera. Moving from that vantage point the illusion disappears, but the spatial reasoning and technical skill that created it becomes apparent. A gallery visitor could partially view the illusion by standing at the same point and covering one eye. Most of the line segments joined to create continuous lines. However, it was only through the lens that the top, bottom, and sides of the image became straight lines, 90° corners were created, and the “optical puzzle” could be seen as Rousse conceived it.

(click on small photos for larger view…)

http://ww2.lafayette.edu/~artscntr/Arch ... Rousse.php

Philosophy of Photography Forum: Georges Rousse — photo.net

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00I3Zn

Много иллюстраций здесь:

http://www.heidireckermann.com/Kuenstle ... sseneu.htm

wrongdistance

Изображение

Always a fan of altered landscapes, I was pleased to find out about French photographer George Rousse’s work over at Etapes. I’m guessing Rousse thinks that photoshop is for wusses given the elaborate preparations undertaken to physically alter various spaces before snapping his photos.

I highly reccomend taking a look through Google Image search to see more of his work as nobody seems to have collected it nicely anywhere. Blue box photos above from an exhibit in Durham found here. Red Checker photo found here.

Изображение

http://wrongdistance.com/?p=1371

Georges Rousse — Prints — Original Prints

http://www.originalprints.com/artistview.php?id=1645

Felice Varini

http://www.varini.org/02indc/indgen.html

Попутно:

McLaren's Negatives

http://www.mjstpfilms.com/normanmclaren/

Валерий Лобко [ 04 апр, 08 17:57 ]

Анн Картье-Брессон: «Я — археолог фотографии»

Лилия Ященко
Перевод: Ирина Вершинина

Журнал Фотомагазин №9, 98

«Жизнь племянницы великого Анри Картье-Брессона вряд ли могла сложиться вне фотоискусства. Анн Картье-Брессон стала реставратором фотографий. Приехав в Москву на открытие "Фотобиеннале '98", она поделилась профессиональным опытом с русскими коллегами, а мы не устояли перед соблазном побеседовать с почётной гостьей».

— Какой жанр в фотографии Вам наиболее близок? — Я могу сказать, что мне ближе те или иные фотографы. Что же касается жанров, то в любом из них во всех периодах развития фотографии есть очень интересные работы. Я могу назвать их имена: Лёгре и Надар — в XIX веке, в современной фотографии — Ман Рей, Брассаи, Кертес, Аугуст Зандер и Картье-Брессон. Это люди, которые своей работой продвигали вперёд фотографию, развивали своими взглядами это искусство.

Ещё мне очень нравится Жоке Ревене, Жорже Русс — это современные французские мастера, которые пока, может быть, не слишком известны. Жорже Русс — удивительный фотограф-пластик. Он совсем иначе подходит к фотографии. Его работы представляют собой пластические этюды, балансирующие на грани фотографии с изобразительным искусством.

http://www.photoweb.ru/prophoto/bibliot ... kartie.htm

*

Изображение

В списке «Кино о фотографии», файлы которого уже недоступны для загрузки, фигурировал и Georges Rousse; имеется у Константина:

http://forum.znyata.com/viewtopic.php?t=4033

В поиске находится и такой минкультовский список с указанием на наличие фильма:

Georges Rousse, la lumiere et la ruine [Videorecording]

http://www.lib.vitebsk.net/PDF/NP-06-2007.pdf

Нашлась еще работа с такой вот датой:

Изображение
Transphotographiques 2004 — Lille 2004 — M.E.P Paris.
© Georges Rousse


A la rencontre de Georges Rousse

Изображение Изображение

Saint-Savin. 1996
Dijon. 1994


http://www.ambafrance-ma.org/efmaroc/be ... rousse.htm

L'interview

Изображение

http://www.ambafrance-ma.org/efmaroc/be ... rousse.htm

Валерий Лобко [ 04 апр, 08 20:11 ]

Изображение
Natura allo scanner

Обратил внимание, что на сайте Дэвида Зигеля, первого и весьма влиятельного в свое время Web-дизайнера, в ссылках первым идет раздел фотографии ( http://dsiegel.blogs.com/links/2005/06/photography.html ), список галерей из трех позиций весьма симптоматичен:

Peter Fetterman : http://www.peterfetterman.com/

Brian Clamp : http://www.clampart.com/

Yancey Richardson : http://www.yanceyrichardson.com/

первую ссылку нужно вот так починить:

Doris Mitsch : http://www.dorism.com/

Изображение

Focus Magazine (Italy), “Natura Allo Scanner,” May, 2003

ИзображениеИзображение

Стихотворные сканограммы:

Изображение
Verse 12C
2003
archival inks on rag paper


Reviews: New York —

Hybrid: Photographs by Dietmar Busse and Doris Mitsch

Anna Finel Honigman

At the ClampArt gallery, New York-based Doris Mitsch digitally constructs portraits of bloated blossoms using a flatbed scanner, while German fashion photographer Dietmar Busse channels the scandalous turn-of-the-century ballet luminary Vaslav Nijinsky from his starring role in Michel Fokine's 1911 ballet, La Spectre de la Rose...

In Busse's photographs of himself naked and decorated with bright petals, blossoms, stems and leaves, he is scrawnier than Nijinsky and less arresting, but they recall the iconic sexuality of la Rose: a muscular man covered with soft, fey flowers. Busse’s flowers were originally whole, freshly cut blossoms that he tore and reconfigured into mythical new forms to adorn his naked body slathered in black or white body paint. He used them to transform himself into a series of mythic creatures, from demigods to fairies, which evoke the most alluring carnivalesque aspects of Matthew Barney’s stills without the pretentiousness…

Busse blooms under his floral covering, while, alongside, Doris Mitsch uses flowers as memento mori. Mitsch scans voluptuous flora and fauna into her G4 Mac before manipulating their colour and scale in Photoshop and printing the images using archival ink on handmade rag paper. The original flowers vanish while the computer, as a contemporary surrogate for human memory and the three-dimensional storage of information, enables the flowers to live in perfect, abstracted form.

However, the results are not idealized and pristine. Mitsch’s blossoms look engorged and luminous but alien. The beauty of flowers is vague and sensual but Mitsch focuses attention on their veins and pulp…

http://www.dorism.com/MP.html

Валерий Лобко [ 04 апр, 08 20:16 ]

Doris Mitsch

Изображение
Darkness R,
2002
Signed, titled, dated, and numbered, verso
Archival inks on rag paper
32 x 32 inches
(Edition of 7)
Sold out.
20 x 20 inches
(Edition of 7)
$700.00


http://www.clampart.com/artists/artist8/image10.html

*

Изображение
Datura W
2000


Изображение
Rose 3
2003
archival inks on rag paper


Изображение
Lotus 3
2003


http://www.dorism.com/reviews.html

*
Beauty and the Beam
Scanner art shows nature in a new light.
by Marguerite Rigoglioso

YOU'RE STARING AT A LARGE, 2-D image of a silvery ball suspended in velvet blackness. Nipple-like protrusions and snaky lines meander over its surface. Is it a piece of jewelry, some ornamented vessel created by a metalsmith, a particle illuminated by an electron microscope?

The title of this work won’t help: Darkness U. You’re pretty much on your own unless you ask its creator, Doris Mitsch. “It’s the skeleton of an actual sea urchin,” she says.

Mitsch, who had been experimenting with various photographic processes for 10 years, began to create serious scanner art in the summer of 2000. Seeing the results, her Stanford friend Serena Wellen suggested that Mitsch contact the ClampArt gallery in New York, where Wellen, ’88, exhibited her own photography. In the spring of 2001, gallery owner Brian Clamp agreed to take some of Mitsch’s images on consignment, and it wasn’t long before they began to sell.

…During the past 18 months, Mitsch, who now freelances for her bread and butter, has participated in more than 12 group shows, some featuring renowned photographers like Robert Mapplethorpe, Imogen Cunningham and Karl Blossfeldt. Her work sells well and has quickly earned her the mark of a bona fide artist; her first solo show, at ClampArt…

http://www.stanfordalumni.org/news/maga ... raphy.html

Валерий Лобко [ 05 апр, 08 8:26 ]

| [EV +/-] Exposure Compensation:

Miguel Garcia-Guzman недавно цитировал Джона Шарковского:

Today a wonderful quote from the late John Szarkowski

One might compare the art of photography to the act of pointing. It must be true that some of us point to more interesting facts, events, circumstances, and configurations than others [...] The talented practitioner of the new discipline would perform with a special grace, sense of timing, narrative sweep, and wit, thus endowing the act not merely with intelligence, but with that quality of formal rigor that identifies a work of art, so that we would be uncertain, when remembering the adventure of the tour, how much our pleasure and sense of enlargement had come from the things pointed to and how much from a pattern created by the pointer.” — John Szarkowski

Из свежих публикаций на Exposure Compensation:

A Dialog with Photographer Johanna Warwick

Изображение
As Lonely as This Sea

Такая вот восходящая канадская звезда; работы в разных стилях…

It is my pleasure to post here a dialog with Johanna Warwick, an emerging photographer whose work I find extraordinary. Creative, diverse and exquisite work. Her photography represents both the lived reality, and perception of relations between figures and surroundings that define a layer of reality that usually escapes our perception.

In this candid dialog she shares her background, artistic drivers for her work and her approach to photography.

Изображение
The Weight of the World

…Speaking about education in photography, you have a very particular way to compose; your photography is aesthetically powerful and different. Do you think that the ability to see photographically can be taught or it is innate in the artist? Do you think that your ability to see evolved and changed while attending art school?

— I do think the way that one sees is something innate in them — it can't really be learnt. School definitely helps to shape your work; I think school best teaches you how it is to successfully express how it is that you see. School takes what's in you and helps you to explore and define it. I don't think you can take a person with absolutely no artistic inclination and turn them into a great photographer, no.

http://exposurecompensation.com/2008/03 ... /#more-274

На сайте автора — подборки снимков на одном листе, одна большая картинка на страницу:

http://www.johannawarwick.com/theweightoftheworld.htm

Попутно: PDF Preview (7 Mb) каталога, выставки для перспективных авторов, в которой принимала участие Johanna Warwick:

Flash Forward — Emerging Photographers 2007

http://www.magentafoundation.org/en/pro ... review.pdf

Такой вот еще файл нашелся заодно:

http://www.magentafoundation.org/en/pro ... orward.pdf

В проекте Flash Forward была и выставка работ, размещенных на мусорных ящиках:

Flash Forward 2007 Recycling Bin Exhibition

The Magenta Foundation is delighted to participate in EcoMedia Direct Inc's ongoing campaign to beautify the streetscape by taking everyday sidewalk recycling bins and wrapping them in art. From October 2007 to January 2008, in Toronto's Financial District, images from Flash Forward 07 will adorn the city's SilverBox® recycling bins. Visit www.eco-media.ca for more information. Please see map as to where the bins are located.

Снимки с потолком располагались горизонтально, см. самый низ страницы, Artwork by Johanna Warwick:

http://www.magentafoundation.org/en/pro ... g-bins.php

В разговоре появилась такое имя:

…I always find interesting when artists describe the work from other artists that they find particularly creative. Would you mind to refer a photographer (or any other artist) whose work you find particularly interesting?

— I recently saw the work of Nicolai Howalt at a gallery in New York and I am fascinated by his work. The piece in New York was How to Hunt, which he did with Trine Sondergaard. This series, along with his other works, are so incredibly beautiful. They are large scale prints that are layered multiple exposures representing a hunt.

I think what I'm drawn to with this series, and his others (especially the Boxers) is the duality he creates between the beauty and brutality of what his work is about.

The boxer series is incredible…

http://www.nicolaihowalt.com/

Изображение Изображение

http://www.nicolaihowalt.com/portfolio_ ... ow_to_hunt

http://www.nicolaihowalt.com/works_show ... .php?boxer

http://www.nicolaihowalt.com/works_show ... ying_Birds

http://www.nicolaihowalt.com/works_show ... ?Tree_Zone

Изображение
Marin Asbæk Projects are showing new work by Søndergaard & Howaltat Art Brussels 18-21 April 2008and Next Chicago, 25-28 april 2008

http://www.trinesondergaard.com/frameset.html

Валерий Лобко [ 05 апр, 08 14:58 ]

Пятый конкурс студенческих работ, 2008, большая галерея:

http://contest.pdnedu.com/

Our three judges—Danielle Place, creative director at Turner Broadcasting, Amy Berkley, photo editor at Field & Stream magazine, and Maria Wakem, editor of PDNedu—had the difficult task of choosing the winning photographs. They unanimously chose five First Place winners for the following new categories: Travel/Landscape, Fine Art/Personal Work, Documentary/Photojournalism, Still Life and Fashion/Portraiture. These five winners will each receive a Nikon digital camera and a Crumpler bag. In addition to the images of the First Place winners and Runners Up for each category, whose work also appear in the the print edition of PDNedu, the images of Web winners in each category are showcased above as well.

Плюс, Past Winners:

http://contest.pdnedu.com/pastwinners.shtml

2006 Winners Gallery
http://www.pdnevents.com/student05.shtml?7756

2005 Winners Gallery
http://www.pdnevents.com/student05.shtml?5665

Nikon Challenges Gallery
http://contest.pdnedu.com/challenges.shtml

Изображение

Изображение

Спектр самый разный, есть очень интересные вещи, много монохромных работ.

Любопытно и важно, что имеется «серийность», нет установки на «шедевр» (случайный, как правило). Оценивались, судя по всему, подборки работ, и представлены во многих случаях именно подборки.

Валерий Лобко [ 06 апр, 08 10:33 ]

C/O Talents
Deutsche Börse Group
D. Frankfurt (Main), 16 Apr-08 Jun 2008

Deutsche Börse Group has supported the "Talents" program for young artists, initiated by C/O Berlin Patrons e.V., as a founding partner since its beginnings and has also been on the jury since 2007. "Talents" provides an experimental space for young international contemporary photography and art criticism. Each year, four photographers are invited to exhibit their work with regard to a common theme. In 2007, the "Talents" exhibition series is themed "Portraits. People in Photographs".

The Talents of 2007 are: Wolfram Hahn (*1979), Frank Höhle (*1975), Marion Poussier (*1980) and Tobias Zielony (*1973).

Изображение
Frank Höhle, "Woman in a Brown Sweater", from the series "Woman, Man", C-Print, 112 x 96 cm, 2004

The people portrayed in Frank Höhle's series "Woman, Man" are set in a neutral environment - expressionless, in relaxed posture and nondescript clothing, their gaze turned away from the viewer. Like a detective, the viewer seeks tiny visual clues in the portraits to classify and interpret them - but without success. Finding no foothold in isolated individual attributes or in hidden symbols or codes - which simply are not there - the gaze is forced to glide off the surface of these photographs. The strangely still photographs do not refer to any concrete place or specific moment, and leave the viewer behind, bewildered. All he sees are pictures of people.

Изображение
Tobias Zielony, "The opening", from the series "Gas station", C-Print, 48 x 72 cm, 2005

In his almost cinematic series "Gas station" and "Los Angeles" Tobias Zielony documents young people occupying public spaces in Bristol, Halle-Neustadt, Marseille and Los Angeles. Night-time gas and bus stations are becoming locations of urban youth culture on the fringes of modern cities where the adolescents stage themselves and pose in front of Zielony's camera. The photographer was especially fascinated by the way the youth roam the streets at night which he sees a "casual form of the social world".

http://photography-now.com/popup_ausst_ ... gen=T59864

Валерий Лобко [ 06 апр, 08 11:07 ]

Les taches dominicales
Astrid Klein

Monika Sprüth Philomene Magers London
GB. London, 02 Apr-03 May 2008

Upon entering the exhibition the viewer is greeted by his/her own image: a large mirror, placed on the opposite wall, presents visitors with their own reflection. This reflection, however, is distorted since the mirror surface has been smashed so that our image becomes fragmented and estranged.

Изображение Изображение

installation view 3 of 8, installation view 5 of 8

Next to this work, entitled Don't look at me, is a series of large photo collages from 1980 which have never been presented outside Germany. During her residency at the Cité des Arts, Klein appropriated the so-called ‘photo roman’, a highly popular form of pulp fiction fusing the seductive imagery of cinema and the narrative structure of the comic strip. Combining elements of the romantic novel and spy stories, the representation of the female character in the ‘photo roman’ was highly charged with problems of the scopophilic voyeurism of the male gaze and the fetishisation of the female body.

ИзображениеИзображение

Astrid Klein
Untitled (Working title: BB), 1980
Collage
111,5 x 86,4 cm
The only thing greater than..., 1980
Collage
116 x 87,5 cm


Born in 1951 and trained as a painter and sculptor, Klein is a manipulator of the photographic medium. Her photographs, paintings and installations contaminate, deconstruct and revive the relationship between the photographic image and text and can be interpreted as a metaphor for the estranged personal self and its representation in society. Like the work of Barbara Kruger and Cindy Sherman, Klein’s art is an expression of the burgeoning media culture of Western society in the 1970s. While her work is well established in Germany, the exhibition ‘Les tâches dominicales’ (Sunday Work) at Monika Sprüth Philomene Magers is her first solo show in Britain since her 1989 exhibition at the ICA (curated by Iwona Blazwick and Andrea Schlieker). The current show consists of a series of collage-based works Klein made in Paris in 1980. The title ref ers to the artist’s concept of making a collage every Sunday.

ИзображениеИзображение

Moi je n'ai plus..., 1980
Collage, 110,8 x 86,5 cm
Ich spüre nichts von dem..., 1980
Collage, 100,8 x 81,5 cm

http://photography-now.com/popup_ausst_ ... gen=T60166

Все работы:

http://www.spruethmagerslondon.com/exhi ... 60&sub=w-1

См. также:

Petrified Vision 1985
Versteinerte Vision

‘Petrified Vision’ is a large, unique, black-and-white photographic montage of several images. The upper half appears to be a greatly enlarged image of a rough, pitted wall. The lower half of the image cannot be easily identified, but could be read as flames, or as a mounted procession riding past a crowd of people.

…These include enlargement, photomontage (sometimes combining positive and negative images), double exposure, negatives which are sandwiched together to produce an overlaid image, etching the negative, and the use of masking and stencilling. The resulting works, unique images derived from mass-produced sources, are often difficult to read and contradict common assumptions about photography as a documentary medium that accurately and clearly records physical phenomena. According to Lacey, ‘it is by removing her images from their accepted context that she goes beyond superficial representation in search of a new state or meaning. Her use of black and white photography has reinforced an atmosphere of documentary seriousness’

http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork ... bview=text

*

Изображение
Astrid Klein
gleichmäßig begegnet es seinen Grenzen
2002, Acrylic on canvas


Еще: http://astrid-klein.com/index.html

http://astrid-klein.com/as_you.html

*

Изображение
Astrid Klein
Ohne Titel (Better to burn out, than to fade away)
2002, Acrylic on canvas


http://www.artnet.com/artist/26552/astrid-klein.html

Валерий Лобко [ 07 апр, 08 12:09 ]

Плетерского в галерее Aplanat сменяет Джонсон с новыми, судя по примерам из пресс-релиза работами:

Изображение
Jay Mark Johnson, Hamburg 2008

Собственно, выставка так называется:

New Work Hamburg 2008
Jay Mark Johnson
Aplanat Galerie für Fotografie
D. Hamburg, 11 Apr-24 May 2008

Изображение
Jay Mark Johnson, Hamburg 2008

Изображение
Jay Mark Johnson, Hamburg 2008

http://photography-now.com/pn/Bilder/Bi ... 009094.jpg

Пресс-релиз:

http://www.aplanat.de/galerie.html

Валерий Лобко [ 07 апр, 08 13:53 ]

Operational Reality
Thomas Weinberger

Nusser & Baumgart Contemporary
D. München, 30 May-05 Jul 2008

Изображение
Nr.7, 2007, 140 cm x 140 cm, framed.

Изображение
AIR, Sydney 2007, 125 cm x 303 cm, framed.

Изображение
Hurlyburly 2008, 180 cm x 266 cm, framed

Валерий Лобко [ 09 апр, 08 19:33 ]

Вымученные, судя по всему, из большого набора, но не лишенные обаяния картинки Патти Смит в пределах ее большого проекта в Париже:

Land 250
Polaroid Photographs
by Patti Smith

Изображение

"Sometimes, if I crave silence I turn to my Land 250. The experience of taking Polaroids connects me with the moment. They are souvenirs of a joyful solitude."

Patti Smith — visionary poet punk singer songwriter activist artist — has created a rich multi-layered installation at Fondation Cartier in Paris that reflects 40 years of her more personal visual art-making and creative expression.

Drawn from pieces created between 1967 and 2007, the exhibition includes sketches, collages, films, audio installations, cherished objects, handwritten and typed poetry, drafts of song lyrics, and — at the center of it all — a lot of black-and-white Polaroid photographs.

… I first took Polaroids in the early 1970s as components for collages. Most of them are lost. In the 1980s I took photographs with a German Minox 35EL. In 1995, after the death of my husband, I was unable to center on the complex process of drawing, recording or writing a poem. The need for immediacy drew me again to the Polaroid. I chose a vintage Land 100.

The instantaneous method gave me a sense of release and served my creative needs. In 2002 I switched to a vintage Land 250. It is a folding pack film camera with a single-window rangefinder made by Zeiss Ikon. Though it can be slightly idiosyncratic, I like the technical simplicity. Near/far. Dark/light
.

I am not a photographer, yet taking pictures has given me a sense of unity and personal satisfaction. They are relics of my life. Souvenirs of my wandering. All that I have learned concerning light and composition is contained within them

Подробности на lensculture:

http://www.lensculture.com/patti_smith.html

Где еще отсылки:

For more details, check the web site at Fondation Cartier.

http://fondation.cartier.com/

You will find more information about this exhibit in the Lens Culture blog. You can also listen to a brief 2-minute audio excerpt from her press conference in Paris, which is unfortunately interrupted by a simultaneous translation into French.

http://www.lensculture.com/webloglc/mt_ ... roids.html

Валерий Лобко [ 10 апр, 08 6:34 ]

Изображение

Джим Каспер, Lens Culture, пишет о новом фестивале в Хьюстоне:

Wow. This is the largest and most comprehensive overview of photography from China ever exhibited in the United States (and perhaps anywhere in the world).

It is an ambitious and completely successful endeavor, touching on history, ethnic differences, dramatic cultural changes, politics, propaganda, repression, environmental concerns, human rights, scholarship and more.

Wendy Watriss and Fred Baldwin, the co-founders of FotoFest, are the curatorial geniuses who pulled this stunning and well-rounded production together, with the help of several other experts in the history of photography in China.

Photography from China1934-2008

Lens Culture is very pleased to be able to present 60 photographs from this remarkable series of exhibits. Yet this is just a small sampling of the riches that can be discovered at the exhibitions.

Изображение
http://www.lensculture.com/fotofest_china.html

Изображение
CHEN Lingyang, Twelve Flower Months #2, 2000

Изображение
CHEN Lingyang, Twelve Flower Months #4, 2000

Вся информация и галерея:

http://www.lensculture.com/fotofest_china.html

Смотреть лучше слайд-шоу— в ролике крупнее иллюстрации

Валерий Лобко [ 10 апр, 08 6:53 ]

Вообще чувство большой досады имеется после просмотра ролика… На их месте, конечно же, должны были быть мы. Крайне сомнительно, правда, делать такой вывод на основе 60-ти примеров, имея сообщение о самой курпной в истории экспозиции, но, тем не менее.

В 1992-м году на фестивале в Хьюстоне — были (надо у Игоря Савченко уточнить, как смотрелась экспозиция, там все же много выставок было представлено).

Photo Manifesto — Contemporary Photography in the Former USSR

http://fotofest.org/archExhibitDetails.asp?eventID=21

*
В событиях этого года — Fine Print Auction:

http://www.fotofest.org/ff2008/printpreview.asp?Page=1

PDF-версия каталога открывается снимком группы AES+F.

Изображение
Action Half Life #14, Episode 2, 2003
Digital Collage, Type C Print on Ilfoflex, Printed 2007, Edititon 1/10
59" x 47 1/4", signed Certificate of Authenticity
$10,000 (Framed)


AES+F was the Russian entry for the 2007 Venice Biennial. Moscow-born artists Tatiana Arzamasova, Lev Evzovich and Evgeny Svyatsky formed AES GROUP in 1987. In 1995, Photographer Vladimir Fridkes joined the group, and the name of the group changed to AES+F. AES+F noted for its multi-disciplinary work, incorporating photography, computer-based art, and video as well as drawing, painting and sculpture. AES+F is widely exhibited at international Biennials and galleries.

Имеются также работы Андрея Чежина и Вадима Гущина.

http://www.fotofest.org/ff2008/FFauction_cat2008.pdf

Валерий Лобко [ 10 апр, 08 11:24 ]

Йорг Кольберг коротко откомментировал 'amateur' winners of the Sony World Photography Awards:

It is quite interesting that the chosen images are extremely similar to the usual editorial/commercial stuff...

SONY WORLD PHOTOGRAPHY AWARDS
The Beauty of the Best


The inaugural Sony World Photography Awards will be held in Cannes, France, between April 21 and 25. Top amateur honors have gone to Arup Ghosh of India. Professional shutterbugs nominated in 11 categories will find out in Cannes who has been named Photographer of the Year.

…Ghosh studied medicine near his home north of Calcutta, and has been an avid amateur photographer since 2002.

As the top amateur winner, Ghosh will receive $5,000 (€3,185) in prize money and a trip to the award exhibition in Cannes, which will run from April 21 to 25.

Winners in the professional categories will be named at a black-tie event in Cannes on April 24. The top professional award includes a $25,000 prize and the title Sony World Photography Awards Photographer of the Year.

The inaugural festival received a huge volume of entries: almost 26,000 amateur submissions, and more than 45,000 images from professional photographers.

http://www.spiegel.de/international/wor ... 51,00.html


Встреча с легендой.