Форум фотографов.
https://forum.znyata.com/

Встреча с легендой.


https://forum.znyata.com/viewtopic.php?f=12&t=2530
Страница 34 из 90

Валерий Лобко [ 30 окт, 07 15:41 ]

Да, жалко только, что так выгорают света… возможно, это только тут на ЖК-мониторе…

Несколько вильнюсских заметок в пару строк. Понимаю, что звучит как оправдание… кусочек реальной жизни, да.

Очень-очень хвалят выставку Булгака. Много работ, но, главное — история жизни, этапы становления автора, изменения в подходах и стиле.

Отдельно выделяют романтические портретные вещи, что особенно хотелось бы увидеть.

Думаю, как не пропустить выставку из-за больших праздников здесь.

Василий Андреев рассказал вчера дивные подробности одной церемонии, которые в большей степени касаются лично его.

Ветры судьбы занесли его на церемонию вручения награды Hasselblad — Борису Михайлову. Шведская принцесса рядом в Михайловым, гости очень высокого ранга… как-нибудь перескажу…

Привет передавал от Алексея Труфанова, так что мои раскопки были верными.

*

Полина П. рядышком, работая по проекту студенческой практики «Литовские фотографы», открыла страничку «Выставки». Вот что я там вижу:

Vladimir Blinov (Byelorussia)
Photography exhibition After the Chernobyl Catastrophe

http://www.photography.lt/index.php3?la ... &par_id=80

04 26 2006–05 21 2006


*

Лежит возле компьютера маленькая книжечка в виде паспорта. Называется — Irka.

Собственно, сетевая овеществленная таким образом переписка Иры, героини наших ранних сессий в Академии.

С Вероникой Л., которая из своей далекой Англии приедет в Вильнюс для съемки в понедельник всех студентов университета на один кадр.

Большой кадр.

Потрясает и первое. и второе.

Vertigo [ 30 окт, 07 17:39 ]

Катерина писал(а):
может вы подскажете, где можно найти старые номера Пирелли? любопытно посмотреть...

http://www.internetbookshop.it/ser/serr ... 5214960099

Вот здесь практически полная коллекция фотографий из календарей с начала их издания по 2006 год. В пяти томах.

Если интересно, могу помочь с заказом.

Валерий Лобко [ 30 окт, 07 19:28 ]

Цитата:
Лежит возле компьютера маленькая книжечка в виде паспорта. Называется — Irka. Собственно, сетевая овеществленная таким образом переписка Иры, героини наших ранних сессий в Академии. С Вероникой Л., которая из своей далекой Англии приедет в Вильнюс для съемки в понедельник всех студентов университета на один кадр. Большой кадр. Потрясает и первое, и второе.


На развороте внутри — текст как раз начинается про этот съемочный проект. Стр. 32-33 и далее…

Вложения:

irka.jpg [ 90.71 Кб | Просмотров: 398 ]

Валерий Лобко [ 31 окт, 07 13:43 ]

Купил в киоске на вокзале журнал «ФОТОмагию».

Купил — не совсем то слово. Вначале, получив новый номер FOTO на почте, спросил в дворовом киоске, нет ли «Магии Фото». — Утвердительное «Нет».

— А нет ли «ФОТОмагии»?

— «Тоже нет».

В общем, народу по деревням и проселкам в самом деле нужно что-то другое — киоск, в общем, был обильно забит журналами…

Далее, в милом поезде, который не так давно располнел еще на два вагона, человек Хагрид, только вполне обычного сложения, способный общаться только знаками, на мой показ «ФОТОмагии» — нет ли, скорчил такую гримасу, что во многом она соответствовала приговору «Никогда» в формуле «Нет, не было и не будет».

Перед киоском очень основательная вывеска указывала на 22-ой путь. Несмотря на определенное сходство между мной и Гарри Поттером в той ситуации, включая предельную растерянность, (вывеска гадко указывала ровнехонько в глухую стену перехода), не стал я с разбегу бросаться к волшебному поезду, а купил без всякого напряжения журнал с обложкой невиданного блеска.

Занятия, то-да се… ночью взялся таки за чтение. Нет, вначале был миленький такой вегетарианский салатик с трофейным огурцом… для объективности.

Честно говоря, блуждала не оформившаяся толком идея сделать что-то вроде пошаговой рецепции на этот выпуск — я краем глаза в поезде видел какие-то материалы.

Она отпала как-то сама собой.

Написать коротко о том, что я думаю — остаться сильно непонятым и дождаться таки того момента, когда милые, образованные и обладающие большим опытом люди — есть и такие в числе авторов — будут просто обходить тебя стороной.

Написать долго, подробно, с объяснениями — та же задача, что рассказать трем слепцам в ином виде и образе слона.

В оригинальной версии погонщик терпит неудачу; определенные технологии, инструменты и последовательность могли бы помочь, но всегда существует вопрос «Зачем?» — в нашей ситуации он определяет все.

С Юрой Элизаровичем как-то недавно мы говорили примерно об этом. Если бросить камень, он упадет. Для кого-то это и есть результат. Бросили — упало.

Меня в такой ситуации в первую очередь интересует довольно большой набор всяких вещей и обстоятельств, в силу которых для получения необходимого результата камень, скорее всего, вообще не будет рассматриваться как возможный и нужный в пределах целеполагающей системы, направление и условия (ресурсы) возможного «кидания» будут четко определены с зарезервированной вариативностью, набор выверенных критериев будет определять продуктивность и корректность движения к цели…

Возможно, я сильно неправ в оценке происходящего в последние годы, о чем мне безымянно намекали на форумах и прямо писал Сергей Кожемякин.

Не только журнал обсуждается сейчас. Как-то так получилось (мне пишет днями студент из Витебска, где ожидается встреча с Вадимом Качаном, я вижу здесь неподалеку массу примеров такого же рода — выставки, встречи… да, не забыть еще о книге) когда с моментом создания новой творческой фотоорганизации был явлен миру другой великий белорусский фотограф…

Результат, как видите, налицо. Камень, типа, упал.

Вернемся к журналу, впрочем.

Не надо ничего менять в нем. Не над ничего в нем переделывать. С точки зрения формальной — это «до профессии». Это не есть непрофессиональность — последнее — некая степень несоответствия, недотягивания. Здесь же — иное…

Что касается содержательной части. Во-первых, достаточно неясно, как вообще к этому относиться и как оценивать — камень налицо, но зачем, для кого…

Если просто читать тексты, даже не очень соотнося с тем, что было в журнале «Мастацтва» или в публикациях Nov'ы, если не пытаться привязать к каким-то координатам имеющиеся актуальности, тексты, события, то это можно обозначить, как доэмбриональный уровень, это то, что существует до определенности вообще.

Или — постстарческий, когда — полное плато, механическое функционирование каких-то функций.

Спасло меня, в общем, утреннее чтение шестидесяти четырех страниц виртуального общения Ирки с британской художницей, которое, на самом деле, стало не просто важным куском ее жизни, их жизни…

…виртуальное настолько мощно вызвало к жизни материальное, втянуло в орбиту многих людей, уже стало событием, что куда логичнее отдать все свои силы этой невероятно милой сумасшедшей девушке, полно и с большой благодарностью, студентам нового набора, чем пытаться рассказывать про слона…

Валерий Лобко [ 31 окт, 07 21:25 ]

Изображение

Попался снова в фокус внимания один автор, про которого был как-то разговор на занятиях.

(Кстати говоря, определилось с мастер-классами: — Pinhole, Академия искусств Литвы. Мои протеже не прошли, но я даже рад — два раза Pinhole, очень круто! Другой преподаватель — председатель Союза журналистов Литвы…)

Да, так вот, Sean Kernan Studios.

Очень интересные проекты, но также весьма интересна его работа с ними же в рекламе:

Изображение
© 1999 Sean Kernan, Inc. Text © Jorge Luis Borges

Изображение
Sappi Paper · Knoll Furniture

http://www.seankernan.com/

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 20:01 ]

Изображение
Дэвид ЛаШапель, Косметическая маска, 2002
©David LaChapelle Studio Inc.


Il genio: David La Chapelle

Собственно, пару ссылок на почти l'enfant terrible современной фотографии в связи с осенним повтором весенней выставки

Awakened

David LaChapelle
Galería Leyendecker
E.Santa Cruz de Tenerife, 09 Nov-11 Dec 2007

Galería Leyendecker is honoured to present in Spain David LaChapelle's most recent artistic production. These new works represent a new turn in his career, getting far from the world of celebrities, with whom he has so often worked.

Inspired by the biblical narrative of the great flood, works belonging to his new series "Awakened", as well as "Deluge", "Cathedral" and "Museum" will be shown.

In "Awakened" LaChapelle presents us anonymous and common people playing the role of biblical characters ­ Jonah, Jesse, Judith, Sarah -, immersed in water, in a levitating state. The beautiful illumination, their expressions, the wightlessness of the clothes, all that contributes to introduce the viewer into a welcoming mystical dimension. These works confirm a deep emotional involvement regarding trascendent themes, the presence of the divine in the daily life and the idea of the sublime.
"Deluge" is a contemporary interpretation of the masterwork "The Deluge", eighth Michelangelo's painting on the ceiling of the Sistine Chapel, and is a cornerstone to understand the new path taken by David LaChapelle. It shows criticism of the consumer society, the decline of such universal values as kindness and empathy, and the growing attachment to material goods. In "Museum", the art system and the idea of art ownership is the object of LaChapelle's criticism, and in "Cathedral" he denounces the loss of spiritual values.

LaChapelle has become one of the most important interpreters of our time, as he creates images with an extraordinary evocative strength, that feed from art history to street culture and that are at the same time, both a striking record and unique mirror of all facets of society today.

http://www.photography-now.com/popup_au ... gen=T56875

Awakened

Изображение
immagini: David LaChapelle http://www.urbanmagazine.it/TarticoloI416.html

Изображение
"Awakened Sara" (2007). David La Chapelle

Изображение
Awakened David LaChapelle

David LaChapelle Tony Shafrazi Gallery:

http://www.tonyshafrazigallery.com/inde ... iew=images

Ролик с фотографиями, 54 страницы:

http://www.tonyshafrazigallery.com/inde ... iew=images


David LaChapelle Guy Hepner Contemporary. GB — London www.guyhepner.com

http://www.photography-now.com/artists/ ... 05951.html

http://www.photography-now.com/pn/Bilde ... 008081.jpg

*
…But regardless of whether you’re a fan of commercial photography or racially-tinged sketch comedy, you’ll love David’s new exhibit “Awakened,” currently on display at the Tony Shafrazi Gallery. It features two very different sets of photographs, but clearly the main event is his series of flood-related images, anchored by the massive piece entitled “Deluge.” In light of the recent horrific hurricanes that ravaged the American Southeast, and the racial undertones of the botched rescue efforts, I could not help but think that the series was trying to make a statement. David chose models that are overwhelmingly white, some of whom are chiselled like porn stars, some of whom possess more average forms, in various states of undress (though the most nudity appears concentrated in “Deluge”). They are all either attempting to escape an apocalyptic flood that has leveled the telephone poles and Gucci stores alike, or they are already floating underwater, presumably dead. Visual references to religious paintings of the past and the inclusion of an image of a fake-looking crumbling cathedral lend an extra layer of meaning, as does the choice of using a vato-type with a belly tattoo that reads “Jesus” as the Christ figure of the whole series. Interesting stuff.

The other part of the exhibit was also interesting. David took what looked like old family photos, perhaps from the 60’s or 70’s, with grandmothers and other relatives standing around in various houses, hotel rooms and hunting grounds, but everyone is drinking, and there is chaos and violence suggested at every turn. Guns, “Bush Kills” emblems and out-of-place models wearing modern clothing add an element of “what’s wrong with this picture?” disorientation, while the drinking becomes overwhelming. One image portrays a kindly grandmother vomiting into a trash can, while in another, parents pour Kahlua into their five-year-old (or so)’s baby bottle, while she lurches drunkenly nearby. I liked the bluntness of David’s assessment of America’s poor values and unavoidable alcohol problem, but I didn’t feel that there were quite enough pictures for the themes to really make themselves clear.

( http://www.lizandlaura.com/2007/07/28/t ... t-contact/ )

Artprice.com, Your search criteria: David LACHAPELLE

2Photo: salvador_dali_tretego_tysjacheletija

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 20:18 ]

Exotica

Flatland Gallery
NL. Utrecht, 06 Nov-21 Dec 2007

Изображение
Ruud van Empel, Venus 6, 2007,
118,9 x 84,1 cm cibachrome print, dibond, plexiglass


Ruud van Empel, Erwin Olaf, Cornelie Tollens, ...

EXOTICA

Western interest in Exotica is not new. Therefore this exposition is rebellious.

For centuries the Western world has wanted to grasp the exotic and mystical world. During the conquest, colonization and evangelization we came to understand the exotic world as a primitive and savage territory where Native Slaves are born. Simultaneously, forbidden fruit and poisongreen landscapes appear in beautiful works of art.

Later we view natives as Noble Savages…

http://www.photography-now.com/popup_au ... gen=T57031

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 20:18 ]

Изображение
Audrey Hepburn, 'Breakfast Dish' from the film Breakfast at Tiffanys.
© Unknown/ The John Kobal Foundation
Silver Gelatin Print 16 x 20 "


…the golden era of Hollywood

The Bold & The Beautiful
Photographs from The John Kobal Foundation

Michael Hoppen Gallery
GB.London, 06 Dec-6 Jan 2008

Изображение
Marlene Dietrich, Paramount, 1934,
© William Walling Jnr/John Kobal Foundation
Silver Gelatin Print, 12 x 16 "


Spanning a period of over 25 years the exhibition will include portraits of Greta Garbo, Marlon Brando, Marlene Dietrich, Grace Kelly, and Rita Hayworth ­ the bold and the beautiful. Captured in dramatic black and white by photographers Clarence Sinclair Bull, George Hurrell, Laszlo Willinger, Ted Allan and ER Richee amongst others, these portraits immortalised the stars of yesteryear. Such studio portraits and film stills made a significant contribution to the Hollywood Film Industry of the period especially in the heyday of the studio system (1920 ­ 1950) by transforming mere actors and actresses into cultural and style icons.

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 20:38 ]

Изображение
It's a Man's World, 2007, Gelatin silver print, toned, approx. 58x375 cm, edition of 8

Еще вот такая любопытная информация:

It is urban life beyond the tourist destinations that shapes the face of a city. In Cairo, a metropolis of twenty million, Torsten Warmuth found this in the bazaars of Khan-el-Khalilil, the traffic-filled street of Talaat Harb in the traditional commercial and banking district, and in the cavas (coffee houses) on Midan Sayeda-Aisha, not far from the "city of the dead", Imam Al-Shafi'i. Torsten Warmuth employs a large-format camera to visually isolate fractions of a second. With rigorous precision, the artist exercises, seeks and composes - like an alchemist - light and shade; in "It's a Man's World", he stalls the movement of passers-by as they push "Against the Flow" in the same way as he halts the busy taxi drivers from downtown Cairo. The very things that these strangers keep from us are disclosed in the intentional blurring; their destinations, their secrets, their breath. Torsten Warmuth exposes them and makes them accessible to us, but still maintains a distance. We long for their facial contours, but the photographer denies them to us consistently. He dismisses us with magic - there is no pointing finger, nothing didactic. An exposure time that persists into the unrecognisable means that the pictorial subject - almost always the human figure in his work - remains little more than imagined, glimpsed, sensed.

Perhaps his refusal to provide clarity reminds us that we only see in others what we understand; what we want, what we believe we can see, or what we can tolerate…

Изображение
It's a Man's World (detail), 2007, Gelatin silver print, toned, approx. 58x375 cm, edition of 8

http://www.photography-now.com/popup_au ... gen=T57036

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 21:06 ]

Изображение
Peter Weibel, Switcher Sex film still, 1972

Вот такая еще заслуживающая внимания выставка из новостей на виду на Photography-Now:

WITCHER SEX
video works and photography from the teutloff collection

Slought Foundation
USA.Philadelphia, 12 Dec-09 Feb 2008

Изображение

Peter Weibel, Patricia Piccinini , Sigalit Landau, Tracey Emin, Bjørn Melhus, Michael Rees, Una Szeemann, ZHOU Xiaohu, Donigan Cumming, Diane Arbus, Matthew Barney, Katharina Bosse, Henri Cartier-Bresson, CHI Peng, Danica Dakic, Valie Export, Brian Finke, Gilbert & George, Nan Goldin, Alfredo Jaar, Jürgen Klauke, Annie Leibovitz, Boris Mikhailov, Dario Mitidieri, Adam Nadel, Nobuyoshi Araki, Gundula Schulze Eldowy, Andres Serrano, Larry Towell

Slought Foundation, Philadelphia is pleased to announce the first exhibition of works from the Teutloff Collection, Germany, featuring a selection of international artists whose film and video works examine the varied manifestations of the human body in contemporary society…

http://www.photography-now.com/popup_au ... gen=T56989

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 21:08 ]

Kopf an Kopf
Kunsthalle Tübingen
D. Tübingen, 15 Sep-25 Nov 2007

Изображение
Valérie Belin: Untitled (black women II), 2006

Valérie Belin, Christian Boltanski, Luc Delahaye, General Idea, Alexander Honory, Alfredo Jaar, Noah Kalina, Jürgen Klauke, Marie-Jo Lafontaine, Jonathan Monk, Olaf Nicolai, Ken Ohara, Ralf Peters, Thomas Ruff

Изображение
Ken Ohara, »One«, 1970

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 21:13 ]

aktuelle Ausstellung
26.10. bis 8.12.2007
[me:r] – aplanat Fotopreis 2007
GRUPPENAUSSTELLUNG

Вот и призеры стали известны:

Изображение
1. Preis: Christian Sauter (Frankfurt)

Изображение
1. Preis: Christian Sauter (Frankfurt)

http://www.photography-now.com/popup_au ... gen=T56914

http://www.aplanat.de/galerie.html

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 22:01 ]

Изображение
Man's Condition, 1976 (detail) Diptych #1 (part 1, 2), Diptych #13 (part 25, 26),
each 40 x 30 inches, C-prints, Gelatin silver prints, rub-on text
Text sheet (part 27), Barytpaper, 28 x 35 cm / 11 x 14 " unique piece


Man's Condition
Peter Hutchinson
Galerie Bugdahn und Kaimer
D. Düsseldorf, 26 Oct-22 Dec 2007

Своеобразная перекличка с It's a Man's World:

Изображение
The "thirteen-word poem"

This cycle of twenty-seven parts is a unique piece and consists of 13 photographic diptychs (each panel is 102 x 76 cm / 40 x 30 inches) and an additional text sheet 28 x 35 cm / 11 x 14 inches. The top photos are in color and the bottom photos in black and white. Each part is inscribed with a word, whose initial letters form the title "Man's Condition".

The color photos represent the best conditions of man, the lower black and white ones the worst conditions, with relationships apparent between the two ­ for instance, considering the element water, there is a color photo of the sea at sunrise and below, a black and white photo of a water tower in an urban slum.

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 22:32 ]

Изображение
Helsinki, Finland, 1983
Gelatin-Silver Print, 5x6" Image, 8x10" Mat

Изображение
Martinmere, England, 1996
Toned Gelatin-Silver Print, 7x16" Image, 16x24" Mat


Хорошо известный и в US европейский автор на выставке в Мюнхене. См. портфолио на www.photoeye (ниже).

Fotografie
Pentti Sammallahti
Galerie Albrecht
D. München, 18 Oct-17 Nov 2007

Изображение
Kitakata-Shi, Japan 2005

Collections

photo-eye Gallery, Santa Fe, NM
Museum of Modern Art, New York, NY
Ffotogallery, Cardiff, Wales
Victoria and Albert Museum, London, England
Museum of Fine Arts, Houston, TX
Nice Audiovisuel, Nice, France
Bibliotheque Nationale, Paris, France
Pushkin Museum, Moscow, Russia
Stedelijk Museum, Amsterdam, the Netherlands
Museum fur Kunst und Gewerbe, Hamburg, Germany
Moderna Museet / Fotografiska Museet, Stockholm, Sweden
The Finnish State Collections
Photographic Museum of Finland

Изображение
Cilento, Italy, 1999
Toned Gelatin-Silver Print, 6x14" Image, 16x24" Mat


Pentti Sammallahti
P O R T F O L I O S

http://www.photoeye.com/Gallery/forms/h ... y=1&Page=0

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 22:37 ]

Событие:

Exposure // Belichtung
Jeff Wall
Deutsche Guggenheim
D. Berlin, 03 Nov-20 Jan 2008

Изображение
Jeff Wall, Men Waiting, 2006
Silver gelatin print, 299,7 x 365,8 cm


Jeff Wall: Exposure, a special exhibition commissioned by the Deutsche Guggenheim, presents, for the first time, four new, large-scale, black-and-white photographs by artist Jeff Wall. This remarkable body of new work is shown in conjunction with five earlier pieces‹gelatin-silver prints as well as transparencies mounted in lightboxes‹creating an ensemble that resonates both formally and thematically.

Wall has summarized the formative influences on his work as the history of painting and cinema, and the theoretical arguments that developed around these discourses in the wake of 1968. He first became known for pioneering the artistic presentation of large, color, photographic transparencies in lightboxes, which combined the scale of painting with the luminosity of the cinema screen. Wall¹s engagement with the history of the photographic medium informed his subsequent characterization of his oeuvre according to two modes of production: documentary photographs that record found locations and subjects, and cinematographic photographs that are staged for the camera. In the mid-1990s, he began to create monumentally-scaled, black-and-white prints.

Of the four new photographs in Jeff Wall: Exposure, three take a cinematographic approach…

http://www.photography-now.com/popup_au ... gen=T49669

Изображение
Jeff Wall, War Game, 2007
Silver gelatin print, 96 x 114 inches (243.8 x 289.6 cm)

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 22:40 ]

Araki, Miyamoto, Sugimoto: Japanische Fotografie der Gegenwart

Kunstmuseum Wolfsburg
D. Wolfsburg, 10 Nov-23 Mar 2008

Изображение
Nobuyoshi Araki
Untitled (From Painting Flowers), 2004
Cibachrome Print
50 x 60 cm


http://www.photography-now.com/popup_au ... gen=T55206

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 22:45 ]

The Nudes ­ Photography with a Cyber-shot Mobil
Guido Karp
Rent One Fotostudio
D. Berlin, 29 Oct-05 Nov 2007

Изображение
Fine Art Print, Lumasec . Edition 4
100x140cm
© Guido Karp


http://www.photography-now.com/popup_au ... gen=T56952

Валерий Лобко [ 02 ноя, 07 22:47 ]

Еще вот такая закладка…

Horizon: Russian Cameras, Keralan Landscapes
Jake Polonsky
The AOP Gallery
GB. London, 05 Nov-10 Nov 2007

Изображение
© Jake Polonsky

http://www.photography-now.com/popup_au ... gen=T56842

Костя Ким [ 03 ноя, 07 9:47 ]

а вот мне товарищ прислал
This is a picture I did not take...
http://www.unphotographable.com/

Валерий Лобко [ 03 ноя, 07 11:50 ]

Порадовал Дмитрий (drm) на учебном форуме по заданиям, которое должно сместить акцент с лобовой оценки кадра на более вдумчивую… такое рафинированное внимание к свету и тени, к тени — в рамках конкретного задания если.


Встреча с легендой.